Møtereferat 25. august 2021 Sykkylven Rotaryklubb

25. august - Det første mennesket til å gå på månen, den amerikanske astronauten Neil Armstrong, døde på denne dagen i 2012. Det er den 237. dagen i året og 128 dager igjen av året. Det er  nasjonaldag i Uruguay.

Navnedag har Ludvig, Lovise, Louise etter minnedagen for Ludvig den hellige (død 1270 - kong Ludvig IX av Frankrike er skytsengel i 38 tilfeller, han bygde blant annet universitetenen i Toulouse og Sorbonne. Andre særskilte hendelser på dagen

1609 – Galileo Galilei demonstrerte det første romteleskopet.

1884 – Partiet Høyre ble grunnlagt.

1891 – Under den internasjonale elektrotekniske utstillingen ble verdens første trefase kraftledning for vekselstrøm demonstrert.

1930 – Den britiske skuespilleren Sean Connery ble født.

1944 – Andre verdenskrig: Paris ble gjenerobret av de allierte.

2001 – Kronprins Haakon giftet seg med Mette-Marit Tjessem Høiby i Oslo domkirke.

Allsong

Vi sang Nordvestlandet (s29) frå songheftet. Det var også planlagt å synge Rotarysong frå Danmark (s32) men ein småstressa og taletrengt ny President ødla for det denne gongen.

3-minutt

Presidenten stjal også vår faste spalte med «3-minutt», og det ble tidlig Rotary-kaffi og relativt kort tid til prat ved borda.

Hovedtema

Presidentens time: Første møte etter ferien og første møte i nytt Rotary-år 2021-2022. Vi har en lang periode bak oss prega av COVID-19 og ser fram til å kome tilbake til vanleg drift og virke i klubben. Vi; starter opp på «grønt» nivå som samfunnet rundt oss, følger med på myndighetenes råd, blir heime ved mistanke om smittsam sjukdom, held avstand og hygiene etter anbefalingane.

Tema for oppstartsmøtet var å gjennomgå og diskuterer Strategisk plan og aktiviteter for 2021-2022, Status og Møteplan for hausten, Guvernørbesøk 7. september på Stranda, Hvordan skaffe nye medlemmer, Økonomi/Budsjett, Kvifor får ikkje Rotary klubbane momskompensasjon slik som andre frivillige organisasjoner, Norsk Tipping og Grasrot andelen som potentiale for økt inntekt.

Med mange saker gjekk timen fort og det ble dessverre lite tid til diskusjon, tilbakemelding og arbeid i komiteane.

Sykkylven Rotaryklubb vil fortsette med gode program poster til interesse for medlemmane, for nye medlemmane vi håper kan kome inn og ikkje minst for gjester gjennom året.

Klubben vil fortsette sine faste lokale aktiviteter

-        Ukentlige besøk på BUAS

-        Julegrantenning på BUAS

-        Samarbeidet med Sykkylven Speidargruppe

-        Vakter på rusfritt russearrangement

-        Rydding av kirkeparken om våren

og ser etter fleire som kan gjere klubben meir synleg og aktiv for Sykkylven.

Klubben støtter internasjonalt og nasjonalt Rotary arbeid med økonomisk støtte til

-        Rotary International sine løpende prosjekter (www.rotary.org)

-        Direkte støtte til Lola Daycare Center på Filipinene

-        Direkte støtte til forbedringsprosjekt for barnesykehus i Brasil

-        Delta i End Polio med lokale arrangement

Klubbens inntekter er hovedsakelig kontingent frå medlemmane og av budsjettet på ca 200 000 i år brukes 50% til Rotary sine programmer, 20% til egne støtte prosjekt, 25% til klubbaktiviteter  og 5% til Ungdomsprogrammene (Covid-19 restriksjoner gjør at det også i inneværende Rotary-år ikke blir arrangert ungdomsutveksling)

Årets motto: «Serve to change lives” – Bidra til å forandre liv

Refererent

Roger Kornberg, President 2021-2022ke i klubben.